Ιστορία του κυβερνοχώρου

Η θρησκευτική λατρεία σε μεγάλο βαθμό ήταν η κινητήρια δύναμη πίσω από νοητικές ασκήσεις των παλαιότερων χιλιετηρίδων. Κείμενα και θρύλοι, περιγράφουν περίπλοκους συνθετικούς / μη ρεαλιστικούς χώρους από την αρχαιότητα με διάθεση απόδοσης υπερεαλιστικών και φανταστικών καταστάσεων στις λατρευτικές κυρίως κατασκευές (Ίνκας, Αιγυπτιακές Πυραμίδες, Ελληνικοί ναοί, ναοί στις Ινδίες και Κίνα, κλπ).

Οι αρχαίες αυτές κατασκευές στη πλειοψηφία τους δεν κατάφεραν να εκφράσουν τα κείμενα και θρύλους της εποχής τους δεσμευόμενες από τις διαθέσιμες κατασκευαστικές μεθόδους και υλικά.

Αντίθετα οι σύγχρονες φανταστικές εξερευνήσεις (στη συντριπτική πλειοψηφία τους μη σχετιζόμενες με τη θρησκεία) έχουν τη δυνατότητα της πλήρους απεικόνισης εικονικών περιβαλλόντων χρησιμοποιώντας ψηφιακές τεχνολογίες και ηλεκτρονικούς υπολογιστές.

 

 

 

Η υλοποίηση του κυβερνοχώρου αρχικά ήταν αποσπασματική με τη χρήση τοπικών και μικρής κλίμακας ερευνητικών δικτύων ηλεκτρονικών υπολογιστών μέχρι το 1982 που ο όρος Internet χρησιμοποιείται για πρώτη φορά.

1962: σύλληψη της ιδέας του δικτύου υπολογιστών από το υπουργείο Άμυνας των ΗΠΑ. Βρισκόμενοι σε εποχή ψυχρού πολέμου, ο ουσιαστικός λόγος για το εγχείρημα ήταν η επίλυση του προβλήματος επικοινωνίας μετά από πυρηνικό πόλεμο.

1965: ερευνητικό πρόγραμμα για τη δημιουργία συνεργατικού δικτύου για την πολυχρησία ηλεκτρονικών υπολογιστών. Κύριο μέλημα η δημιουργία δικτύου άναρχου, ακέφαλου πολυκομβικού βασισμένου στην επικοινωνία μικρών 'πακέτων πληροφορίας'

1969: Το APRANET (Advanced Research Project Agency Network) είναι γεγονός. Συνδέει τέσσερα πανεπιστήμια των ΗΠΑ: το Stanford Research Institute, UCLA, UC Santa Barbara, Univ. of Utha.

1971: Ο αριθμός των κόμβων φτάνει τα 23 πανεπιστήμια και ερευνητικά κέντρα. Το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο γίνεται η σημαντικότερη εφαρμογή του δικτύου - αντίθετα με τον αρχικό σκοπό - με εφευρέτη τον Ray Tomlinson.

1972: χρήση του @ στη διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου σαν η καταλληλότερη μεταφορά του όρου "at"

Σχεδιασμός και υλοποίηση του Ethernet σύστημα σύνδεσης ηλεκτρονικών υπολογιστών μεταξύ τους σε τοπικό δίκτυο

1973: Πρώτες διεθνείς συνδέσεις με το University College London στη Μ. Βρετανία και το Royal Radar Establishment στη Νορβηγία.

1977: Παρουσιάζεται το πρωτόκολλο επικοινωνίας TCP/IP που χρησιμοποιείται έως και σήμερα στο Ιντερνετ.

1979: Δημιουργία του πρώτου newsgroup
Δημιουργία του πρώτου MUD (Multi-User Dungeon) στο Παν. του Έσσεξ στην Αγγλία - αυτή είναι και η εισαγωγή της δυνητικής πραγματικότητας.
Εισαγωγή σχημάτων για την έκφραση συναισθημάτων σε email. ( :-) :-( :-/ :-P, κοκ)

1980: ο πρώτος ιός

1981: το APRANET έχει ήδη φτάσει τους 213 κόμβους με μία νέα σύνδεση ανά περίπου 20 ημέρες.
Το σύστημα Minitel αναπτύσσεται στη Γαλλία. (οθόνη + πληκτρολόγιο που λειτουργεί από το τηλεφωνικό δίκτυο παρέχοντας πληροφορίες και κειμενοστραφή επικοινωνία μεταξύ χρηστών)

1982: Χρήση του όρου Internet, καθώς πλέον υλοποιούνται άλλα δίκτυα (EUnet, Satnet, κλπ)

1984: ο William Gibson χρησιμοποιεί για πρώτη φορά τον όρο 'κυβερνοχώρος'
οι κόμβοι ξεπερνούν τους 1000
Η Μ. Βρετανία και η Ιαπωνία έχουν τα δικά τους συστήματα (JANET και JUNET αντίστοιχα)

1987: οι κόμβοι ξεπερνούν τις 10000

1988: προβλήματα ασφάλειας μετά από ιό που ακινητοποιεί το 10% των κόμβων

1989: ο Jaron Lanier επινοεί τον όρο Virtual Reality
οι κόμβοι ξεπερνούν τις 100000

1990: το APRANET καταργείται με τη μορφή που είχε έχοντας ενσωματωθεί στο ευρύτερα διαδεδομένο Ιντερνετ.

1991: Γέννηση του Gopher: η πρώτη εφαρμογή του WWW

1992: οι κόμβοι ξεπερνούν το 1 εκατομμύριο

1993: ο πρώτος Web Browser όπως το γνωρίζουμε και χρησιμοποιούμε και σήμερα γίνεται διαθέσιμος ελεύθερα. Η δημιουργία υπερ-κείμενου με ενσωμάτωση εικόνας και ήχου είναι πλέον δυνατή.

1995: VRML: πρωτόκολλο που επιτρέπει τη χρήση τρισδιάστατων αντικειμένων και εικονικών χώρων μέσα από το WWW εμφανίζονται τα πρώτα τρισδιάστατα αστικά μοντέλα

1996: οι κόμβοι υπολογίζονται στα 14 εκατομμύρια, από 150 χώρες που εξυπηρετούν γύρω στα 40 εκατομμύρια χρήστες.

1998: οι κόμβοι ξεπερνούν τα 30 εκατ.

2000: οι κόμβοι ξεπερνούν τα 70 εκατ.

2002: οι κόμβοι ξεπερνούν τα 200 εκατ.

2004: οι κόμβοι ξεπερνούν τα 300 εκατ.

2006: οι κόμβοι ξεπερνούν τα 450 εκατ.

2011: διαμοιράστηκαν όλες οι διευθύνσεις με βάση το πρωτόκολο IPV4 (ήτοι 2^32),
οι κόμβοι ξεπερνούν πιά τα 4δις.

2013: Netflix & YouTube χρησιμοποιούν πάνω απο το 50% των δεδομένων που κινούνται στο ιντερνετ.

2014: Ο αριθμός Websites ξεπερνά το 1δις.

2018: Ο αριθμός Websites ξεπερνά το 2δις.

(στοιχεία από το Bruce Sterling, Hobbes' Internet Timeline, και διάφορες άλλες πηγές)